“Dromen van een autoluwe Turhoutsebaan” – Opiniestuk

In Gazet van Antwerpen verscheen onlangs een opiniestuk van districtsburgemeester Stephanie van Houtven (sp.a) en districtsschepen Marijn Preneel (Groen). Ook wij van BorgerhouDt van Mensen vinden dat we ons niet mogen neerleggen bij de huidige (stil)stand van zaken op de Turnhoutsebaan. Lees hieronder het volledige stuk.

HEET VAN DE TONG
De Turnhoutsebaan in Borgerhout.
Er is al veel over gezegd en geschreven, maar zelden klinkt het positief. Vraag aan de doorsnee voorbijganger waarmee hij de Turnhoutsebaan associeert en de kans is groot dat hij zal zeggen: “Veel te veel verkeer”. Zelfs de buschauffeurs van De Lijn rijden met een klein hartje over deze invalsweg. Terecht? Jazeker! Maar iets waar we ons bij moeten neerleggen? Dat nooit!
Voor wie Borgerhout enkel van horen zeggen kent: de Turnhoutsebaan is de vroegere steenweg op Turnhout die Borgerhout in tweeën splijt. Een ‘grand canyon’ van auto’s, bussen en taxi’s. Een snelweg in een wijk waar meer dan 30.000 mensen wonen, tal van winkels zijn en heel wat kinderen en jongeren dagelijks naar school gaan. Voor wie op en rond de Turnhoutsebaan woont, is de baan niet alleen een drukke verkeersas, maar ook de plek waar je je brood koopt en naar de kapper gaat. De baan waar je de tram neemt naar de stad en die je kruist op weg naar het zwembad of het Krugerplein. Alleen riskeer je te vaak je leven als je de baan oversteekt.
Wat zou elk weldenkend en modern bestuur doen met zo’n gevaarlijke en drukke verkeersas dwars door een dichtbevolkte stadswijk? Juist. Zorgen dat het een autoluwe as wordt, waar trams, voetgangers en fietsers alle ruimte krijgen. Zorgen dat die beruchte Turnhoutsebaan een echte lokale winkelas wordt, waar de middenstand floreert en waar er bomen komen in plaats van auto’s. De Ramblas, de Meir, de Champs Elysées: voorbeelden genoeg.
De wereld op zijn kop
Niet zo ons bestuur. De metrostations onder de Turnhoutsebaan liggen er nog steeds ongebruikt bij. Tram 10 ging intussen ondergronds, maar stopt hier niet meer. En is de Turnhoutsebaan onveilig voor fietsers? Dan moeten ze elders fietsen.
Het doet me denken aan vrouwen die zich maar beter moeten kleden als ze niet willen worden nagefloten.
Het is de wereld op zijn kop en blaming the victim. Wat we nodig hebben zijn niet minder voetgangers, trams en fietsers, maar juist veel meer. Alle gebruikers van het openbaar domein moeten in de stad leren rekeninghouden met elkaar. Dus verban de fietser niet naar de zijstraten, maar geef ze fietspaden op de Turnhoutsebaan.
Leer de automobilist dat fietsen hier ook zijn plaats heeft en zorg ervoor dat de fietsers zo het voetpad niet onveilig kunnen maken. Maak van deze baan een zone 30 en weer het doorgaand verkeer dat zich via de Turnhoutsebaan toch alleen maar vastrijdt in de stationsbuurt. Creëer een park&ride aan de E313 waar mensen zo de tram of deelfiets op kunnen. En waar alle geshopte items kunnen worden geleverd.
En zorg voor een stedelijk mobiliteitsbeleid dat duidelijke keuzes maakt. Vóór de voetgangers en de fietsers, vóór de veiligheid en de leefkwaliteit van iedereen die in deze stad woont.
Boulevard
“Het is beter dan niets”, zegt schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) over zijn fietsplan. Durf dromen, zeggen wij. Toon ambitie. Maak van de Turnhoutsebaan een echte boulevard die van aan de stadsrand en via het Astridplein aansluit op de Meir.
Begin daar nu mee, met kleine en betaalbare ingrepen. En haal dat sluipverkeer weg uit de woonstraten. Behandel Borgerhout niet langer als het vagevuur van de stadschaos, maar als voorproefje van wat echte nieuwe stedelijkheid kan zijn.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
We bewaren je gegevens in overeenstemming met geldende privacywetgeving.